Oferty pracy w Polsce – ciągle te same błędy?

Prezentacja ofert pracy

Przeglądamy co jakiś czas oferty pracy w Internecie i zauważamy, że mimo zmieniających się warunków, zarówno rynkowych, jak i społecznych, anonse AD 2022 są zadziwiająco podobne do tych sprzed kilku, a nawet kilkunastu lat?

Z jednej strony taki wniosek nie wydaje się do końca prawdziwy, z drugiej – w zależności od poszczególnych elementów ocenianego ogłoszenia – rzeczywiście daje się zauważyć brak jakichkolwiek istotnych zmian.

Z biegiem lat zmienia się sposób redagowania treści typowych dla ogłoszenia, którego przedmiotem jest poszukiwanie pracownika. Pojawia się też nieco nowych elementów, które mogą symbolizować… „słynne” owocowe czwartki czy piątki bez „dress code’u”.

Nie brakuje również innych „topowych” anglicyzmów w stylu „work balance”. Jednak… przy czytaniu takich ogłoszeń może się nam przypomnieć również nieco podobny „fenomen”, sam w sobie będący swego rodzaju sprzecznością, czyli słynna aż zanadto „kreatywność” albo możliwość pracy w „młodym zespole”… oczywiście również – jak nietrudno się domyślić – „kreatywnym”.

Tak skomponowane ogłoszenia, niestety, nie zachęcają do tego, żeby się nimi zainteresować. Są zredagowane w taki sposób, który może skłaniać do myślenia, że praca w takim środowisku nie będzie nie tyle atrakcyjna, co nawet „znośna”, szczególnie dla osoby… naprawdę kreatywnej.

Co z płacą?

Jest jedna cecha, która łączy ogłoszenia rekrutacyjne sprzed lat i współczesne, i niestety nie jest to pozytyw. Wydaje się to wręcz nieprawdopodobne, szczególnie gdy porówna się ogłoszenia z zagranicznych portali rekrutacyjnych.

Z pewnością każdy zauważy co najmniej jedną, ale bardzo znaczącą różnicę. W Polsce nadal w żaden sposób nie uregulowano kwestii podawania bezpośrednio w treści oferty pracy wysokości proponowanego wynagrodzenia.

Rekrutujący nie są do tego zobligowani przepisami prawa. Może to dziwić, szczególnie, że powszechnie mówi się o tzw. rynku pracownika w Polsce, szczególnie w tych branżach, w których od lat brakuje pracowników.

Na problem ten zwraca uwagę kampania społeczna prowadzona pod wiele mówiącym hasłem „Szanuj siebie”, zorganizowana przez portal z ofertami pracy dla specjalistów IT – No Fluff Jobs.

Potrzebę przeprowadzenia takiej kampanii potwierdziło wykonane na zlecenie serwisu badanie, które pokazało bezsprzecznie, że ten element ogłoszenia rekrutacyjnego jest ważny dla ponad 90 proc. respondentów.

Akcja N Fluff Jobs ma być wstępem do wystosowania listu otwartego, którego adresatem będzie Komisja Europejska. Według wielu środowisk związanych z rynkiem pracy, powinno się doprowadzić do zunifikowania zasad publikacji ogłoszeń rekrutacyjnych, tak aby informacja o zarobkach była w nich obowiązkowa.

Więcej informacji na temat rynku pracy znajdziesz na Epuap.pl.