Płatności bezgotówkowe powszechnie dostępne?

Coraz więcej płatności zbliżeniowych

W ostatnich dwóch latach znacznie przyspieszył proces upowszechnienia płatności bezgotówkowych, w tym zbliżeniowych.

O ile w miastach ten rodzaj płatności stał się niemal oczywisty i wypiera coraz wyraźniej tradycyjne płatności gotówkowe, o tyle na wsiach proces ten nie jest aż tak rozwinięty, jednak również w mniejszych miejscowościach widać większe zainteresowanie możliwością płacenia za pomocą karty, BLIK-a, telefonu czy zegarka.

Wszystko wskazuje na to, że obrót bezgotówkowy, prędzej, czy później wyprze gotówkę.

Jesienią 2021 r. na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa przeprowadzono badanie w ramach akcji „Warto Bezgotówkowo”, którego celem było dokonanie analizy tzw. białych plam w akceptowaniu płatności bezgotówkowych.

Podobne badania przeprowadzane są cyklicznie przez zespół badaczy z UMK w Toruniu, dlatego z łatwością można zauważyć rozwój obserwowanych trendów w czasie.

Z najnowszej analizy, która dotyczyła zarówno białych plam w płatnościach bezgotówkowych, jak i ich relacji do zjawiska wykluczenia finansowego wynika, że w Polsce jest coraz mniej wsi, w których klienci sklepów nie mogliby takich płatności dokonać.

Niemal połowa wsi z płatnościami bezgotówkowymi

Jak wynika z badania przeprowadzonego kilka miesięcy temu na reprezentatywnej grupie wsi z całej Polski – w niemal połowie lokalizacji można było dokonywać płatności, np. za pomocą karty, w przynajmniej jednym sklepie, czy też w innym punkcie handlowo-usługowym.

Poprzednie badanie, zrealizowane trzy lata temu wskazało, że miejscowości tych było o kilka procent mniej. Trend jest więc wzrostowy i wszystko wskazuje na to, że w kolejnych latach będzie się co najmniej utrwalał, a można przypuszczać, że jego dynamika znacznie przyspieszy.

Badania tego rodzaju prowadzone są w celu oceny zjawiska, zweryfikowania go, zwrócenia uwagi na kształtujące się trendy, jak również na ich kierunek i dynamikę.

Jakie płatności bezgotówkowe cieszą się największą popularnością? Sprawdź na BiznesForum.