Wysoka dynamika sprzedaży detalicznej w styczniu 2022 r.

Rekordowa sprzedaż detaliczna w Polsce?

Znamy już dane statystyczne dotyczące sprzedaży detalicznej w Polsce za styczeń 2022 roku. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami ekspertów wartość sprzedaży okazała się wysoka i dynamicznie rosła – również w zestawieniu rok do roku.

Nie powinno to nikogo zaskoczyć, z uwagi na coraz bardziej „rozkręcającą” się inflację. Ceny szybują i na razie nie ma szans na to, żeby przystopowały, a co za tym idzie – więcej wydajemy na zakupy. Z uwagi na to, że ceny niemal wszystkich artykułów rosną z istotną dynamiką – oficjalne dane mogły jedynie potwierdzić zauważalny przez wszystkich trend.

Okazuje się jednak, że nie tylko proces inflacyjny decyduje o tak wysokiej dynamice wzrostu sprzedaży detalicznej w styczniu 2022 r. Z danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że sprzedaż w tym obszarze zwiększyła się nominalnie o dwadzieścia procent. W około połowie za ten wzrost „odpowiada” inflacja.

Aktualny poziom inflacji zbliża się już do dziesięciu procent. Oznacza to, że przyjmując wskaźnik stałych cen, również możemy mówić o znacznej, bo wyższej niż na poziomie dziesięciu procent, sprzedaży detalicznej.

Na co najchętniej wydawaliśmy pieniądze w styczniu?

Analizując wzrost wartości sprzedaży detalicznej rok do roku musimy również zwrócić uwagę na to, że rok temu w styczniu na realne zainteresowanie zakupami wpływ miały restrykcje wprowadzone przez rząd, a dotyczące zamknięcia galerii handlowych czy też znaczącego ograniczenia sprzedaży w sklepach (limity osób na metr kwadratowy w placówce handlowej).

Być może jest to również znaczący czynnik wpływający na strukturę zakupów. W styczniu bieżącego roku najwięcej zyskała branża odzieżowa, ponieważ to właśnie ubrań kupowaliśmy najwięcej. Sprzedaż odzieży została w styczniu 2022 r. podwojona.

Na przeciwległym biegunie plasuje się sprzedaż samochodów. Ta zdecydowanie spadła, choć w dużym stopniu jest to również pokłosie innego czynnika, niezależnego od zainteresowań potencjalnych klientów. Sprzedaż samochodów zmniejszyła się w związku z problemem z dostępem do microchipów niezbędnych do ich produkcji.