Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, ile kosztowałoby odtworzenie Twojej firmy od zera? Albo ile ktoś byłby skłonny za nią zapłacić? Wycena wartości firmy to praktyczna umiejętność, która może Ci się przydać częściej, niż myślisz. Dowiedz się, na czym to polega w praktyce.
Czym jest szacowanie wartości firmy?
Szacowanie wartości firmy to po prostu sprawdzenie, ile Twój biznes jest wart. To jak sprawdzanie wartości domu przed sprzedażą – to oczywiste, że musisz się zorientować, ile możesz za niego dostać.
Weźmy teraz jakiś przykład. Wyobraź sobie, że masz kolekcję znaczków pocztowych, którą zbierałeś przez lata. Żeby dowiedzieć się, ile jest warta, sprawdzasz:
- jakie znaczki posiadasz (co jest w kolekcji),
 - ile kosztują w internecie podobne kolekcje (porównanie z rynkiem),
 - ile pieniędzy mógłbyś dostać, gdybyś je sprzedawał stopniowo (przyszłe zarobki).
 
Dokładnie tak samo działa określanie wartości firmy, czyli innymi słowami, wycena przedsiębiorstwa.

Cele przeprowadzenia wyceny
Jakie są najczęstsze powody dokonywania wyceny wartości danej firmy? Przede wszystkim może to być określanie wartości przedsiębiorstwa na potrzeby transakcyjne, czyli np. wystawienie firmy na sprzedaż. Dzięki temu dowiesz się, ile pieniędzy można za nią dostać.
Kolejny celem wyceny firmy jest podział majątku podczas rozwodu lub przy podziale spadku. Do tego dochodzą liczne sytuacje biznesowe, m.in. poszukiwanie wspólnika czy chęć zdobycia kredytu lub pozyskania inwestora.
Niektórzy decydują się też na przeprowadzenie wyceny wartości biznesu z czystej ciekawości. W ten sposób dowiadują się, czy ich firma rośnie na wartości.
Wartość firmy, czyli nie tylko to, co widać w księgach
Powiedzmy, że Twoja babcia ma przepis na pierogi, który przekazuje z pokolenia na pokolenie. W szafie ma składniki warte 50 złotych, ale ludzie przyjeżdżają z całego miasta, żeby skosztować jej pierogów. Prawdziwa wartość to nie tylko składniki, ale cała „recepta na sukces”.
Podobnie wygląda to z wartością przedsiębiorstwa. Składają się na nią:
- wartości materialne – rzeczy, których można dotknąć, czyli składniki, do których należą m.in. biura, sklepy, maszyny, samochody firmowe czy komputery,
 - wartości niematerialne – jest to cały przepis na sukces, czyli: stali klienci, np. grupa znajomych, którzy zawsze kupują u Ciebie, dobra reputacja, do której ludzie mają zaufanie, umiejętności pracowników, w tym doświadczony kucharz, który zna wszystkie sztuczki, marka i rozpoznawalność, która działa jak lokalna restauracja, o której wszyscy wiedzą.
 
Czyli aktywa niematerialne to konkretne, identyfikowalne zasoby, do których należą np. patenty, znaki towarowe, know-how czy licencje. Każe z nich wpływa na ostateczną wycenę firmy.

Jak oszacować wartość firmy?
Określenie wartości firmy nie należy do prostych zadań. W niektórych przypadkach bywa bardzo trudne. Z tego względu nie powinno być przeprowadzane przez osoby, które się na tym nie znają.
Jeśli zależy Ci na profesjonalnej wycenie firmy, zgłoś się do eksperta. Chcesz poznać realną wartość firmy? Służymy pomocą w kwestii wyceny firm. Możesz być spokojny – zajmujemy się tym od lat. Zapraszamy do kontaktu, zajmiemy się wszystkim, czego wymaga rzetelna wycena – od analizy sprawozdań finansowych po prognozy.
O autorze:
Mateusz Laska – Prezes Zarządu Corporate Mind, Doradca Inwestycyjny nr 570, Makler Papierów Wartościowych nr 2931. Biegły sądowy przy Sądzie Okręgowym w Warszawie z zakresu wyceny przedsiębiorstw. Jeden z około 1 000 licencjonowanych doradców inwestycyjnych w Polsce. W trakcie wieloletniej pracy wykonał setki analiz finansowych, wycen i due diligence finansowych.
